Podręcznik do profesjonalnych wyników Calamp Lmu 321 to innowacyjne i wszechstronne narzędzie, które pozwala na monitorowanie i śledzenie urządzeń mobilnych. Urządzenie może zostać zintegrowane z systemem zarządzania flotą pojazdów lub wykorzystane do monitorowania i śledzenia pojazdów, aby zapewnić najwyższą wydajność i bezpieczeństwo. Urządzenie zapewnia zarządzanie flotą, zaawansowane śledzenie pojazdów, dostęp do pozycji GPS i informacji o stanie pojazdu oraz wsparcie dla szerokiego zakresu protokołów komunikacyjnych, w tym GPRS, EDGE, HSDPA, Wi-Fi, Bluetooth, NFC i innych. Użytkownicy mogą korzystać z podręcznika, aby uzyskać pełną kontrolę nad swoimi flotami, monitorować pozycję i stan każdego pojazdu, a także korzystać z innych funkcji, w tym automatyzacji wymiany danych, wsparcia dla przesyłania danych i raportów oraz wsparcia dla systemu informacyjnego klienta.
Ostatnia aktualizacja: Podręcznik do profesjonalnych wyników Calamp Lmu 321
Wzbogacę słownictwo oraz poznasz najwspanialsze cuda natury z całego świata. Poznam słownictwo oraz zdobędę wiedzę na temat godnych następców "oryginalnych" 7 Cudów Świata. Poznam słownictwo związane z wyjątkowymi zwierzętami świata. Poznam zastosowanie zwrotu Be going to. Użyję zwrotu oraz przygotuję 5 zdań z tym zwrotem. youtube. com/watch? v=qT5Ul3tMjDA&list=PLcetZ6gSk96-ZHfHIl2EZmzfwrbZeAulE&index=6" target="_blank">Materiał do zajęć Poznam zastosowanie użycia some and any. Przygotuję po 4 zdania z zastosowaniem some oraz any. com/watch? v=FtruQRWZ44U&list=PLcetZ6gSk96-ZHfHIl2EZmzfwrbZeAulE&index=8" target="_blank">Materiał do zajęć Praktyczne zastosowanie rzeczowników policzalnych i niepoliczalnych. Przygotuję po 2 zdania z zastosowaniem tych rzezcowników. com/watch? v=yay1OUgMSlo&list=PLcetZ6gSk96-ZHfHIl2EZmzfwrbZeAulE&index=27" target="_blank">Materiał do zajęć Poznam słownictwo związane z nazwami zawodów. Dowiem się, jakim zmianom ulegają nazwy, kiedy dotyczą kobiet lub mężczyzn. Używam swobodnie czasu Present Simple. Umiem budować zdania z jego użyciem. Przeczytam komiks, ponzam nową formę gramatyczną w nim użytą, zastanowię się, kiedy się jej używa. Poćwiczę użycie czasowników w formie Past Participle, utworzę zdania w czasie Present Perfect. pl/gramatyka/czas/present-perfect">Materiał do zajęć 1 Na tej lekcji wybiorę pięć nowych słów i sprawdzę ich znaczenie. Wysłucham tekstu i oswoję się z akcentem. Uzupełnię też ćwiczenia. com/watch? v=nsOtOye-DJM">Materiał do zajęć 1 Na tej lekcji będę ćwiczył użycie czasu Present Perfect. Poznam siedem nowych słów i sprawdzę ich znaczenie. Przygotuję siedem zdań dotyczących emocji, użyję poznanych słów (zdania zapiszę w zeszycie). com/watch? v=i9GlEYf8_5I">Materiał do zajęć 1 Na tej lekcji wysłucham opowieści, zanotuję w zeszycie nowe słowa, sprawdzę ich znaczenie. Wykonam też ćwiczenia związane z materiałem. Na tej lekcji wysłucham piosenki i zapiszę w zeszycie nowe dla mnie czasowniki, które były w niej wymienione. Zagram w dwie gry z podanej strony (Present Perfect – experiences). Wysłucham piosenki o zasadach użycia Present Perfect. Wypiszę w zeszycie swoje cztery przykłady zdań do wymienionych w piosence zasad. com/watch? v=MA3NFtLc22k&t=50s">Materiał do zajęć 1 Ćwiczę słuchanie ze zrozumieniem. Na podstawie przepisu wyjaśnię, co znaczą słowa: footprint, recipe, delicious, ingredients, to whisk, to pour, dough, to wrap. Użyję tych słów w zdaniach i zapiszę je w zeszycie. Ułożę przepis na „Rainbow risotto” (gra). Przeczytam tekst, niezrozumiałe słowa sprawdzę w słowniku. Napiszę w zeszycie przepis na swoją ulubioną pizzę. Powtórzę podstawowe zasady stopniowania przymiotników i przysłówków (materiały do zajęć 1 i 2). Obejrzę wideo na temat słów opisujących jedzenie. Wybiorę sześć nowych zwrotów i użyję ich, opisując swoje ulubione potrawy. Zadanie zapiszę w zeszycie. Obejrzę film i poćwiczę słuchanie ze zrozumieniem. Nauczę się wybranych przyimków, wykonam ćwiczenia z załączonej karty w formacie PDF (materiał do zajęć 2) oraz zagram w grę utrwalającą wiedzę (materiał do zajęć 3). com/watch? v=xSOzTOe3Vzg">Materiał do zajęć 1 Obejrzę film i przećwiczę słuchanie ze zrozumieniem. Wypiszę i przetłumaczę sześć nazw związanych z częściami szkieletu, nowe słówka zapiszę w zeszycie (skull, spine, hips, ribbs, femur, humerus). Poćwiczę prawidłową wymowę poznanych słów. Wykonam ćwiczenia fizyczne zgodnie z instrukcją (materiał do zajęć 5). com/watch? v=2k6H2Vnn3o4">Materiał do zajęć 1 Obejrzę film i przećwiczę słuchanie ze zrozumieniem. Wypiszę do zeszytu podstawowe zasady stosowania czasownika modalnego oraz zagram w grę utrwalającą zdobytą wiedzę (materiał do zajęć 1). Wykonam ćwiczenia z karty w formacie PDF (materiał do zajęć 2). Napiszę w zeszycie odpowiedź na pytanie: Jaka jest różnica między czasownikiem „must” i „have to”? (materiał do zajęć 3). org/grammar-videos/school-rules">Materiał do zajęć 1 Obejrzę filmy i przećwiczę słuchanie ze zrozumieniem (materiał do zajęć 1 i 2). Na podstawie informacji zawartych w filmach wpiszę do zeszytu trzy fakty lub mity na temat dinozaurów. Poćwiczę wymowę nazw dinozaurów – która z nazw jest najtrudniejsza? (materiał do zajęć 3). dkfindout. com/us/video/dinosaurs-and-prehistoric-life/dinosaurs-facts-and-figures-video/">Materiał do zajęć 1 Przyjrzę się dokładnie plakatowi I zastanowię się, co przedstawia (materiał do zajęć 1). Przeczytam ze zrozumieniem sześć wskazówek dotyczących zdrowego odżywiania. Wypiszę słowa, których nie rozumiem i sprawdzę ich znaczenie (materiał do zajęć 2). Na podstawie wskazówek (materiał do zajęć 3) napiszę w kilku zdaniach, co powinno się codziennie jeść, aby się zdrowo rozwijać (użyję czasowników „must” lub „have to”). eatforhealth. gov. au/sites/default/files/files/the_guidelines/n55_agthe_large. pdf">Materiał do zajęć 1 Przeczytam tekst o porach roku i przećwiczę czytanie ze zrozumieniem (materiał do zajęć 1). Wykonam ćwiczenia utrwalające słownictwo dotyczące pór roku (karta w formacie PDF – materiał do zajęć 2). Opiszę w zeszycie swoją ulubioną porę roku. Napiszę, co lubię wtedy robić i dlaczego (materiał do zajęć 3). org/reading-practice/seasons">Materiał do zajęć 1 Obejrzę film o codziennych aktywnościach i poćwiczę słuchanie ze zrozumieniem. Zapiszę w zeszycie sześć zdań, wykorzystując nazwy czynności, które wykonuję każdego dnia (materiał do zajęć 1). Zagram w grę słowną, która utrwali i sprawdzi moją wiedzę (materiał do zajęć 2). Wysłucham piosenki i przećwiczę słuchanie ze zrozumieniem. Zagram w dwie gry utrwalające wiedzę (materiał do zajęć 3 – pod piosenką). Wypiszę nowe słowa do zeszytu i zastanowię się, jakie czynności „muszę” wykonywać w tygodniu. Wykonam zadania z karty w formacie. pdf (materiał do zajęć 4). com/watch? v=DECuyj_j3_Q">Materiał do zajęć 1 Obejrzę film o śladach, które zostawiamy w internecie i przećwiczę słuchanie ze zrozumieniem (materiał do zajęć 1). Wypiszę osiem nowych słów, których nie rozumiem, i sprawdzę ich znaczenie. Zagram w dwie gry utrwalające nową wiedzę (materiał do zajęć 1) oraz wykonam ćwiczenia z karty. pdf (materiał do zajęć 2). Zastanowię się i napiszę w zeszycie odpowiedzi na dwa pytania: „Why are digital footprints important? ”, “My parents, friends, teachers – everyone may see my posts or pictures – am I ok with this? (materiał do zajęć 3). org/video-zone/follow-the-digital-trail">Materiał do zajęć 1 Obejrzę animację, w której dziewczynka opisuje swojego tatę i przećwiczę słuchanie ze zrozumieniem (materiał do zajęć 1). Wykonam ćwiczenia z karty w formacie. pdf (materiał do zajęć 2) dotyczące słownictwa związanego z opisywaniem członka rodziny. Wykonam też ćwiczenia z karty w formacie PDF (materiał do zajęć 3) dotyczące słownictwa związanego z rodziną. W ośmiu zdaniach opiszę w zeszycie wybraną osobę z mojej rodziny. Powtórzę formy czasowników nieregularnych (materiał do zajęć 1) i wykonam ćwiczenie (materiał do zajęć 2). Użyję poprawnych form czasowników w ćwiczeniu (materiał do zajęć 3), wybiorę sześć pytań i odpowiem na nie w zeszycie. Ułożę sześć nowych pytań zaczynających się od: „Have you ever...? ” (materiał do zajęć 4). Dokończę zdania: „I have never... ”, „My friend has never... ”. Zwrócę uwagę na użycie czasu Present Perfect przy opisie doświadczeń. perfect-english-grammar. com/support-files/50_common_irregular_verbs_list. pdf">Materiał do zajęć 1 Obejrzę film, w którym babcia opowiada wnuczce o tym, co robiła w weekend i przećwiczę słuchanie ze zrozumieniem (materiał do zajęć 1). Wykonam ćwiczenia 1–3 z karty w formacie PDF (materiał do zajęć 2) sprawdzające zrozumienie filmu. Zapoznam się z regułami użycia czasu Past Simple przy zadawaniu pytań i zagram w gry utrwalające wiedzę (materiał do zajęć 3). Napiszę po trzy przykłady pytań w czasie Past Simple i Present Perfect. org/grammar-videos/grans-fishing-trip">Materiał do zajęć 1 Wysłucham wiersza i przećwiczę słuchanie ze zrozumieniem. Sprawdzę, czy rozumiem słowa użyte w wierszu (Preparation). Zagram w cztery gry utrwalające słownictwo (materiał do zajęć 1). Wysłucham wiersza jeszcze raz i wykonam ćwiczenia z karty w formacie PDF (materiał do zajęć 2). W zeszycie odpowiem na pytania: „What’s your neighbourhood like? ”, „How could you help to keep it a happy and safe place? ”. org/poems/neighbourhood">Materiał do zajęć 1 Wysłucham piosenki i przećwiczę słuchanie ze zrozumieniem. Zwrócę uwagę na rodzajniki. Zagram w grę utrwalającą wiedzę (materiał do zajęć 1). Zapoznam się z regułami stosowania rodzajników oraz zagram w dwie gry utrwalające wiedzę (materiał do zajęć 2 i 3). Wykonam kolejne ćwiczenia z karty w formacie. pdf utrwalające wiedzę (materiał do zajęć 4). Jeszcze raz wysłucham piosenki i wykonam ćwiczenia z karty w formacie PDF dotyczące rodzajników oraz słownictwa zawartego w piosence (materiał do zajęć 5). org/grammar-chants/i-live-flat">Materiał do zajęć 1 Przeczytam notatkę o zjawisku znęcania się i przećwiczę czytanie ze zrozumieniem (materiał do zajęć 1). Wykonam ćwiczenia z karty w formacie PDF sprawdzające zrozumienie tematu (materiał do zajęć 2). Obejrzę materiał do zajęć nr 3 i zapiszę w zeszycie dwa wybrane sposoby zapobiegania przemocy szkolnej. org/reading-practice/say-no-bullying">Materiał do zajęć 1 Wysłucham dwa razy nagranej rozmowy na lotnisku, przećwiczę słuchanie ze zrozumieniem (materiał do zajęć 1). Wykonam ćwiczenie i wybiorę prawidłową odpowiedź „true/false” (materiał do zajęć 1). Wysłucham dialogu, wykonam ćwiczenia, uzupełnię prawidłowo dialog z materiał do zajęć 2. Obejrzę materiał na temat lotniska: wybiorę sześć nowych słów i zapiszę je w zeszycie wraz z tłumaczeniem na język polski. Przeczytam tekst i wykonam ćwiczenie, wybierając prawidłową odpowiedź „true/false” (materiał do zajęć 1). Obejrzę materiał i zapiszę w zeszycie nowe słowa (nazwy dolegliwości) wraz z ich tłumaczeniem na język polski (materiał do zajęć 2). Wykonam ćwiczenie w formacie. pdf (materiał do zajęć 3). com/student/reading/1r22-elementary-reading-michael-and-his-stomach-true-false-questions. php" target="_blank" title="Przejście do serwisu zewnętrznego">Materiał do zajęć 1 Przeczytam notatkę o komputerach i zapiszę w zeszycie nowe słowa wraz z tłumaczeniem na język polski (materiał do zajęć 1). Wykonam ćwiczenia w formacie. pdf sprawdzające rozumienie tekstu (materiał do zajęć 2). Obejrzę materiał na temat używania komputerów w różnych miejscach. W zeszycie odpowiem na pytanie: “What do you use computers for? ”. Obejrzę film, w którym babcia rozmawia z wnuczką o trudnościach ze stopniowaniem przymiotników, przećwiczę słuchanie ze zrozumieniem (materiał do zajęć 1). pdf sprawdzające zrozumienie filmu (materiał do zajęć 2). Zapoznam się z regułami stopniowania przymiotników, zagram w dwie gry utrwalające wiedzę (materiał do zajęć 3). Sprawdzę swoją wiedzę, wykonując dwa testy (materiał do zajęć 5 i 6). org/grammar-videos/kittys-science-test" target="_blank" title="Przejście do serwisu zewnętrznego anglojęzycznego">Materiał do zajęć 1 Wysłucham wiersza o nowym koledze z klasy, ćwicząc przy tym słuchanie ze zrozumieniem. Zastanowię się, o czym mówi ten wiersz (materiał do zajęć 1). Wysłucham wiersza jeszcze raz i wykonam ćwiczenia z karty w formacie. Wysłucham wypowiedzi Cole’a (materiał do zajęć 3) i zastanowię się nad tym, co czyni nas wyjątkowymi. Przeczytam notatkę o piłce nożnej i przećwiczę czytanie ze zrozumieniem (materiał do zajęć 1). pdf sprawdzające zrozumienie tematu (materiał do zajęć 2). Wykonam dodatkowe ćwiczenie utrwalające słownictwo związane z piłką nożną (materiał do zajęć 3). W zeszycie odpowiem pełnym zdaniem na pytania: „Who is the most famous Polish football-player? ”, “What do you know about him? ”. org/reading-practice/football-world-cup" target="_blank" title="Przejście do serwisu zewnętrznego anglojęzycznego">Materiał do zajęć 1 Obejrzę film, w którym babcia rozmawia z wnuczką o planach na przerwę świąteczną, przećwiczę słuchanie ze zrozumieniem, zwracając szczególną uwagę na sformułowania mówiące o przyszłości (materiał do zajęć 1). Zapoznam się z regułami stosowania Present Continuous, zagram w dwie gry utrwalające wiedzę (materiał do zajęć 3). Sprawdzę swoją wiedzę, wykonując test (materiał do zajęć 5). Sprawdzę swoje odpowiedzi (materiał do zajęć 6). org/grammar-videos/the-christmas-trip" target="_blank" title="Przejście do serwisu zewnętrznego anglojęzycznego">Materiał do zajęć 1 Wysłucham wiersza o ludziach, których hobby to kolekcjonerstwo, przećwiczę słuchanie ze zrozumieniem oraz zagram w trzy gry utrwalające słownictwo (materiał do zajęć 1). Obejrzę materiał na temat dziesięciu najbardziej niesamowitych kolekcji (materiał do zajęć 3). W 4–5 zdaniach odpowiem w zeszycie na pytanie: „Have you got a collection? ”, “What is it? ”, “Why do you collect those things? ”, “If not, why do you think other people collect things? ”. Obejrzę animację z poradami, co zrobić, gdy martwią nas codzienne wiadomości w mediach, przećwiczę słuchanie ze zrozumieniem oraz zagram w dwie gry utrwalające słownictwo (materiał do zajęć 1). Obejrzę filmy z poradami, co można zrobić, gdy jest się smutnym (materiał do zajęć 3 i 4). Zastanowię się, która z wymienionych aktywności pomaga mi się zrelaksować. W zeszycie odpowiem na pytanie: „What helps people when they are upset? ”. org/video-zone/advice-if-youre-upset-the-news" target="_blank" title="Przejście do serwisu zewnętrznego anglojęzycznego">Materiał do zajęć 1 Obejrzę animację o potworze z Loch Ness i przećwiczę słuchanie ze zrozumieniem (materiał do zajęć 1). Sprawdzę swoje odpowiedzi (materiał do zajęć 3). Zagram w grę dotyczącą nazewnictwa mitycznych stworzeń w języku angielskim (materiał do zajęć 4). Napiszę w zeszycie odpowiedzi na pytania: „Is there a famous mythical creature that lives in your country? What it is? What does it look like? What does it do? ”. org/short-stories/nessie-the-loch-ness-monster" target="_blank" title="Przejście do serwisu zewnętrznego anglojęzycznego">Materiał do zajęć 1 Przeczytam tekst o ślubach na świecie i przećwiczę czytanie ze zrozumieniem, wypiszę nowe słowa do zeszytu i zapiszę ich znaczenie (materiał do zajęć 1). pdf związane ze słownictwem ślubnym (materiał do zajęć 2). Napiszę w zeszycie osiem zdań jako odpowiedź na pytania: „Have you ever been to a wedding? What do people wear at weddings? What do people eat at weddings? ”. onestopenglish. com/skills/reading/pdf-content/reading-lessons-weddings-reading-text-elementary/154079. article" target="_blank" title="Przejście do serwisu zewnętrznego anglojęzycznego">Materiał do zajęć 1Marzec
Lekcja 1. 7 Natural Wonders of the World
Lekcja 2. Wonders of the World for 2020
Lekcja 3. Unique animals of the world
Lekcja 4. Be going to zastosowanie zwrotu
Lekcja 5. Some and any
Lekcja 6. Countable and uncountable nouns
Lekcja 7. Women and men at work. Job words
Lekcja 7. The place where I live – użycie czasu Present Simple (powtórka)
Kwiecień
Lekcja 8. The Present Perfect story – wprowadzenie do czasu Present Perfect
Lekcja 9. Wprowadzenie do czasu Present Perfect – cz. 2, ćwiczenia z użyciem czasu
Lekcja 10. See Asia
Lekcja 11. British Chat – When did you last cry? Talk about emotions
Lekcja 12. Dick Whittington – opowieść o postaci historycznej – Wielka Brytania
Lekcja 13. Present Perfect songs and games
Lekcja 14. Cake chemist
Lekcja 15. What do we know about pizza?
Lekcja 16. Comparisons. How to talk about food?
Lekcja 17. Prepositions of place
Lekcja 18. Life science – bones
Maj
Lekcja 19. School rules – „must” and „mustn't”
Lekcja 20. Dinosaurs – facts and figures
Lekcja 21. What does food give us? Our nutrition philosophy
Lekcja 22. Seasons
Lekcja 23. Daily routine – have to
Lekcja 24. What is a digital footprint?
Lekcja 25. My family
Lekcja 26. Present Perfect – What have I learned so far?
Lekcja 27. Past Simple – questions
Lekcja 28. My neighbourhood
Lekcja 29. I live in a flat – articles
Lekcja 30. Say NO to bullying
Czerwiec
Lekcja 31. At the airport
Lekcja 32. Health problem
Lekcja 33. Computers
Lekcja 34. Comparatives and superlatives
Lekcja 35. New Boy
W zeszycie odpowiem w kilku zdaniach na pytanie: “What makes you special? ” (obejrzę materiał do zajęć 4). org/poems/new-boy" target="_blank" title="Przejście do serwisu zewnętrznego anglojęzycznego">Materiał do zajęć 1Lekcja 36. Football World Cup
Lekcja 37. Present Continuous for future arrangements
Lekcja 38. Collections
Lekcja 39. Advice if you're upset by the news
Lekcja 40. Short Stories – Nessie The Loch Ness Monster
Lekcja 41. Weddings
Lista podręczników zalecanych dla osób przygotowujących się doLekarskiego Egzaminu Końcowego
Poniższa lista zawiera pozycje zalecane przez konsultantów krajowych.
Bioetyka:
- Paweł Łuków, Tomasz Pasierski, Etyka medyczna z elementami filozofii, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014, Część 2, Etyka medyczna: rozdz. 9, Świadoma zgoda pacjenta, s. 143-160; rozdz. 10, Informowanie pacjenta i paternalizm w medycynie, s. 161-168; rozdz. 11, Poszanowanie prywatności i poufności, s. 169-177; rozdz. 17, Etyka badań biomedycznych s. 221-230.
- Bioetyka (red. Joanna Różyńska, Weronika Chańska), wydawnictwo LEX a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013: Weronika Chańska, Pacjenci niezdolni do wrażenia zgody, s. 96-107; Kazimierz Szewczyk, Prawdomówność w medycynie, s. 108-120; Weronika Chańska, Zbigniew Żylicz, Etyczne aspekty opieki paliatywnej, s. 266-281; Alicja Przyłuska-Fiszer, Etyka i przerywanie ciąży, s. 311-326.
- Dokumenty:1. Kodeks Etyki Lekarskiej2. Konwencja o ochronie praw człowieka i godności istoty ludzkiej wobec zastosowań biologii i medycyny: Konwencja o prawach człowieka i biomedycynie (Oviedo, 1996) wraz z czterema protokołami dodatkowymi
- Ustawa z dn. 05 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty,ustawa z dn. 06 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw PacjentaObwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 4 grudnia 2019 r. w sprawie sposobu i kryteriów stwierdzenia trwałego nieodwracalnego ustania czynności mózgu;Ustawa z dn. 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego;Ustawa z dn. 1 lipca 2005 r. o pobieraniu, przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów,Ustawa z dn. 25. 06. 2015 r. o leczeniu niepłodności
- Deklaracja Helsińska Światowego Stowarzyszenia Lekarzy (World Medical Association Declaration of Helsinki Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects, tekst z 2013); Deklaracja Tokijska Światowego Stowarzyszenia Lekarzy (Wytyczne dla lekarzy dotyczące tortur i innego okrutnego i nieludzkiego i poniżającego traktowania oraz karania w związku z zatrzymaniem i uwięzieniem, Zmieniona przez 67. Zgromadzenie Ogólne WMA, Tajpej, Tajwan, październik 2016 r. ); Deklaracja Madrycka WPA (Madrid Declaration on Ethical Standards for Psychiatric Practice, 25. 08. 1996, ostatni tekst z 2011);
Bioetyka i prawo medyczne:
Choroby wewnętrzne:
Chirurgia ogólna:
Pediatria:
Położnictwo i ginekologia:
Psychiatria:
Gałecki P., Szulc A. Psychiatria. Edra Urban&Partner, Wrocław, 2018Medycyna ratunkowa i intensywna terapia:
Medycyna ratunkowa w pytaniach i odpowiedziach. Vincent J. Markovchick, Peter T. Pons, Katherine M. Bakes. Red. Jerzy Robert Ładny, Marzena Wojewódzka-Żelezniakowicz, Medipage, 2016.Ostre stany zagrożenia życia w obrażeniach ciała. Krystyn Sosada, Wojciech Żurawiński, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2018Ostre stany zagrożenia życia w chorobach wewnętrznych. Krystyn Sosada, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2016Wytyczne resuscytacji 2015. Janusz Andres, PRR, Kraków 2016r.Medycyna rodzinna:
Orzecznictwo:
Zdrowie publiczne:
Posłanki KO: Krystyna Szumilas, Katarzyna Lubnauer, Kinga Gajewska oraz Barbara Nowacka, przedstawiły na wtorkowej konferencji prasowej wyniki kontroli poselskiej w Ministerstwie Edukacji i Nauki ws. procesu dopuszczenia przez ministerstwo podręczników do nowego przedmiotu szkolnego Historia i Teraźniejszość.
Posłanka Szumilas, była minister edukacji, podkreśliła, że "proces dopuszczania podręczników musi być transparentny" i ten, "kto dopuszcza do użytku podręcznik, nie może brać udziału w jego promocji".
"Niestety tak się zdarzyło - wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski zlecił Ośrodkowi Rozwoju Edukacji przeprowadzenie konferencji, na której autor podręcznika przedstawiał go i rozdawał; mało tego, pan Roszkowski jako autor podręcznika i wykładowca otrzymał za udział w tej konferencji wynagrodzenie. MEiN i podległa mu instytucja zajmowała się promowaniem jedynego - i chyba zdaniem ministerstwa jedynego słusznego - podręcznika. Na tę promocję MEiN wydał ponad 110 tys. złotych" - powiedziała.
Szumilas dodała, że było to działanie "nielegalne i naganne", w które ministerstwo nie powinno się angażować.
Posłanka Lubnauer oceniła natomiast, że podręcznik Roszkowskiego - który, jak zaznaczyła, pełnił w latach 2004-2009 funkcję europosła PiS - był "przepychany" przez proces dopuszczania, a inne podręczniki były blokowane.
Według niej, na początku podręcznik otrzymał od recenzentów jedną ocenę pozytywną, jedną warunkową i jedną negatywną. Jak mówiła, opinia warunkowa bardzo szybko zmieniona została na pozytywną mimo braku zmiany zasadniczego zarzutu dotyczącego zbytniej obszerności podręcznika, w przypadku zaś negatywnej recenzji "MEiN wydał polecenie kolejnej recenzji, do p. Klemensa Stróżyńskiego, który skądinąd w 2014 roku był kandydatem na radnego PiS". "Sami swoi, na których można liczyć" - powiedziała Lubnauer.
Dodała, że poza podręcznikiem Roszkowskiego dwa inne wydawnictwa zgłosiły swoje podręczniki do MEiN. Według niej, podczas gdy podręcznik Roszkowskiego czekał na przydział recenzentów dwa dni robocze, podczas gdy zgłoszony 22 czerwca podręcznik WSiP do momentu kontroli, w piątek 8 lipca, nie otrzymał przydziału recenzentów.
Posłanka Gajewska odnosząc się do wspomnianej negatywnej recenzji oceniła, że podręcznik Roszkowskiego pełen jest błędów językowych i merytorycznych oraz nieadekwatnych sformułowań. Posłanka Nowacka dodała, że minister edukacji Przemysław Czarnek daje sobie "prawo ideologizowania polskiej młodzieży"; zaapelowała również do premiera Mateusza Morawieckiego o odwołanie szefa MEiN.
Powołując się na pierwotną negatywną recenzję podręcznika, Gajewska wskazywała, że jest on napisany niezręcznym językiem, zawierającym wiele błędów i nietrafnych sformułowań oraz nieadekwatnym dla podręcznika, z którego uczyć się mają uczniowie. Ponadto według niej, Roszkowski używa wielu silnie nacechowanych, w tym pogardliwych i wykluczających określeń, które wskazują na brak obiektywności względem omawianych postaci, idei czy zjawisk np. muzyki punkowej.
"Bardzo dużą uwagę w tym podręczniku autor przywiązuje do religii; to swoisty pomnik dla religii katolickiej. Najcięższym zarzutem jest jednak tłumaczenie pedofilii w Kościele; to już jest grzech" - powiedziała Gajewska.
Zdaniem Nowackiej, HiT to ograniczenie dostępu młodzieży do wiedzy o społeczeństwie obywatelskim. "HiT oznacza wyłącznie indoktrynację i dociążenie młodzieży kolejną wiedzą. To działanie na szkodę młodzieży, niegodne ministerstwa" - powiedziała.
W rozmowie z PAP we wtorek Nowacka oceniła, że istnieje problem z nauczaniem historii w szkołach ze względu na przeładowanie podstawy programowej i że program nauczania historii powinien zostać zreformowany tak, by nauczyciele mieli czas omówić ze wszystkimi uczniami również historię najnowszą, nie tylko z uczniami klas o profilu humanistycznym i pokrewnych. Wskazała również, że konieczne jest przygotowanie i wprowadzenie odpowiedniej edukacji obywatelskiej dla młodzieży, by mogła ona świadomie uczestniczyć w życiu politycznym i publicznym.
Minister edukacji pytany w poniedziałek w TVP Info o sprawę podręcznika autorstwa Wojciecha Roszkowskiego powiedział, że "została wydana zgoda na użytkowanie tego podręcznika". "W tej chwili w opiniowaniu jest inny podręcznik – Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Czekamy na kolejne wydawnictwa. Mamy w Polsce pluralizm, demokrację, nikomu nic nie narzucamy" – stwierdził Czarnek.
W ubiegłym tygodniu wiceminister Piontkowski pytany w Sejmie o podręcznik do historii i teraźniejszości, przypomniał, że zgodnie z polskim prawem to nauczyciel decyduje o tym, jaki podręcznik wybiera do nauczania danego przedmiotu i czy w ogóle chce używać podręcznika w trakcie przekazywania wiedzy.
Historia i teraźniejszość to nowy przedmiot szkolny. Wprowadzany będzie w szkołach ponadpodstawowych od roku szkolnego 2022/2023 w miejsce przedmiotu wiedza o społeczeństwie, nauczanego w zakresie podstawowym. Od 1 września 2022 r. HiT będzie w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia. Docelowo nauczana będzie w liceum ogólnokształcącym w klasie I i II, w technikum w klasie I, II i III, a w branżowej szkole I stopnia w klasie I. HiT obejmuje zagadnienia z zakresu wiedzy o społeczeństwie i zagadnienia z historii najnowszej od 1945 r. do 2015 r.
Aby przygotowana przez autora i wydawnictwo książka stała się podręcznikiem, musi ją do użytku szkolnego dopuścić Ministerstwo Edukacji i Nauki. Procedura jest wieloetapowa. Tak zwany prototyp podręcznika jest wysyłany do MEiN, które wyznacza trzech recenzentów (dwóch wydających opinie merytoryczne i jednego – opinię językową). Każdy z nich po otrzymaniu tekstu podręcznika ma 30 dni na sporządzenie opinii. Mogą one być pozytywne, pozytywne warunkowo i negatywne. Procedura dopuszczenia kończy się otrzymaniem numeru dopuszczenia.
Obecnie jedynym dopuszczonym do użytku szkolnego podręcznik do HiT jest "Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników. Klasa 1. 1945-1979" autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego, wydawnictwa Biały Kruk sp. z o. o. Rzeczoznawcami podręcznika byli prof. Tadeusz Wolsza, dr Rafał Drabik i mgr Klemens Stróżyński. Informację o dopuszczeniu go do użytku szkolnego MEiN opublikowało 1 lipca br.
Jak czytamy na stronie internetowej Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, autorami podręcznika do HiT, o którego dopuszczenie do użytku szkolnego WSiP się ubiega, są: Izabella Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Adam Cisek i Karol Wilczyński. (PAP)
autorzy: Mikołaj Małecki, Maria Łapińska
mml/ mar/ mok/